
Case
Business Case Stichting PCOAZ
Het Creatiepunt werkte al enkele jaren voor en achter de schermen samen met Stichting PCOAZ. In deze jaren zijn diverse schoolwebsites, logo’s en flyers onder handen genomen en gerestyled naar de marketingeisen van deze tijd. De nieuwe communicatiemiddelen werden fris, dynamisch en creëerde meer interactie. De huisstijl van de Stichting zelf was al vele jaren ongemoeid gebleven. Het logo had bekendheid, herkenbaarheid en een stukje historie maar was niet meer van deze tijd. Hier moest verandering in komen en in 2013 is dan ook opdracht gegeven gefaseerd het logo te wijzigen. Het Creatiepunt heeft hierin geadviseerd, en gevisualiseerd. Omdat het logo voor een grote groep emotionele waarde had heeft Jong & Moedig hiervoor een lanceringscampagne bedacht die op een waardige manier afscheid liet nemen van het oude logo en een positief gevoel zou koppelen aan het nieuwe logo.
Promotievideo
Het eerbetoon is gemaakt in de vorm van een video. YouTube en snapchat zijn belangrijke en snelgroeiende organisaties.
Video’s worden wereldwijd dagelijks bekeken via PC, smartphone of tablet en zijn voor organisaties een uniek middel om kort en krachtig een boodschap over te brengen. Ze prikkelen, trekken de aandacht en kunnen emotie overbrengen. Een ideaal middel voor de lancering van de huisstijl.
Belangrijkste boodschap: ‘Doen waarin je gelooft’
PCOAZ gelooft in de individuele kracht van kinderen en in de ondersteunende kracht van de school en de organisatie erachter. Een goede begeleiding kan een kind verder kan helpen in zijn ontwikkeling. Daarnaast biedt het Christelijk geloof belangrijke kaders in de omgang met de medemens en de omgeving en in het maken van keuzes vanuit eigen verantwoordelijkheid. Vanuit die basis gaan ze samen met ouders, leerkrachten en leerlingen aan de slag. Het Creatiepunt was verantwoordelijk voor het concept, muziek, beelden en montage. Daarnaast is zij samen met een interne marketingmedewerker verantwoordelijk voor de teksten. De promotievideo is getoond tijdens de jaarlijkse bijeenkomst en luidde het begin in van de nieuwe huisstijl. Met opbouwende muziek, de juiste beelden en teksten werd duidelijk gemaakt dat Stichting PCOAZ een lange historie kent, hier ook trots op is en deze ervaring en kennis meeneemt naar vandaag. Bij deze nieuwe dag hoort een nieuwe huisstijl. Het resultaat was een applaus, een positief gevoel en draagkracht voor het nieuwe logo en de promotievideo die scholen met trots op hun eigen website wilde plaatsen.
Pijlers van de stichting
Het Creatiepunt heeft een moodboard bedacht in de vorm van een canvas doek met 9 afbeeldingen en bijbehorende pijlers welke belangrijk zijn voor de Stichting en hiermee dus ook haar scholen. Deze pijlers zijn tijdens een sessie met de 13 schooldirecteuren en de directeur van de Stichting geformuleerd. Vervolgens zijn hier beelden bij gekozen en is het geheel visueel vormgegeven. Dit canvas hangt nu in alle 13 scholen op een prominente plek in de school. De beelden komen terug op de website van de Stichting maar de achterliggende gedachte worden ook verder uitgelegd op de websites van de scholen doormiddel van een button “Waar staan wij voor” en de promotionele video. Dit zorgt uiteindelijk niet alleen voor een uniform communicatiemiddel maar ook voor bekendheid bij leerkrachten en ouders. De video zorgde voor de emotionele koppeling.










%
Huisstijl ontwerp
%
Website ontwerp
%
Marketing
Aantal dagen
Ontwerp en bouw website
Implementatie Ziber systeem
Opzet dynamisch moodboard
Google friendly website

- Enthousiasme 75%
- Draagkracht 100%
- Eigen initiatieven 50%
- Trots op de stichting 100%
De resultaten hadden het gewenste effect
Recent werk








